INSPIRACJE / Odżywianie / 26 kwietnia 2016

Woda – niezbędny składnik diety

Statystyczny Polak wypija dziennie niecałą szklankę wody mineralnej lub źródlanej. Nie zdajemy sobie sprawy, jak wielu chorób i dolegliwości moglibyśmy uniknąć wyłącznie poprzez zwiększenie tej porcji. Woda stanowi niezbędny składnik diety, bez względu na to czy chcemy schudnąć, czy aktywniej spędzać czas wolny lub tylko oczyścić swój organizm. Picie wody powinno być naszym podstawowym nawykiem żywieniowym.

Woda – główne paliwo organizmu

Dlaczego woda jest tak ważna w naszej diecie? Pełni w nim rozmaite funkcje – jest budulcem, rozpuszczalnikiem, środkiem transportu, chłodziwem… Woda jest ważnym składnikiem każdej komórki ciała, tkanek, organów oraz procesów biologicznych. Jest niezbędna dla prawidłowego oczyszczania organizmu z toksyn i ubocznych elementów przemiany materii.

Rozmaite źródła podają różne informacje na temat tego, ile wody dziennie należy wypijać. 1,5, 2 a może 3 litry? Trudno w tym przypadku podać konkretną, właściwą dla każdego, cyfrę, bowiem zapotrzebowanie każdego z nas jest uzależnione od wielu czynników – wagi, wieku, stanu zdrowia, trybu życia, codziennej diety. Pamiętajmy też, że część wody dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem (np. pomidor w 93% składa się właśnie z wody). Dlatego dietetycy zalecają, aby maksymalną ilość potrzebnej wody każdy z nas wyliczał sobie indywidualnie, z następującego równania:

0,03 l x masa ciała = dzienne zapotrzebowanie organizmu na wodę

(np. 0,03 l x 80 kg = 2,4 l)

I do takiej ilości codziennie powinniśmy dążyć.

Spragniony? Czekałeś za długo

Dietetycy i specjaliści od żywienia podkreślają, że ważne jest, aby pić wodę zanim poczujemy pragnienie. Pragnienie jest bowiem spóźnionym sygnałem organizmu o potrzebie uzupełnienia płynów. Kto jednak trwale odczuwa pragnienie, pomimo stałego picia dużych ilości płynów, powinien jak najszybciej udać się do specjalisty, gdyż może to oznaczać cukrzycę.

Pragnienie pojawia się dopiero, gdy poziom wody w organizmie spadnie prawie 4-5% poniżej normy. Do tego momentu nie czujemy wcale, że chce nam się pić. Pojawia się natomiast znane większości z nas uczucie niezaspokojenia, niedosytu, braku czegoś, ogólnego niepokoju, który często powoduje, że sięgamy po przekąskę. A w większości takich sytuacji szklanka wody pozwoliłaby zaspokoić „mały głód”. Dlatego nawyk picia wody jest szczególnie ważny dla osób w trakcie odchudzania!

Co pić oprócz wody?

Wbrew pozorom, napoje alkoholowe, kawa czy czarna herbata nie uzupełniają brakujących płynów. Wręcz przeciwnie – przyczyniają się do wysuszania organizmu. Słodkie napoje zawierają wiele węglowodanów, cukier i najczęściej sztuczne substancje zapachowe i farbujące. Są one często bogatym w kalorie powodem pragnienia (paradoksalnie, po takich napojach chce się jeszcze bardziej pić:). Mleko i produkty mleczne również nie są napojami, lecz płynnymi środkami spożywczymi.

Co pić, aby najlepiej zaspokoić dzienne zapotrzebowania na płyny?

  • woda (czysta lub mineralna)
  • rozwodnione soki
  • niesłodzone herbaty owocowe lub ziołowe

Woda ważna nie tylko przy odchudzaniu

Człowiek nie tylko wyszedł z wody, ale około 2/3 jest też z niej zbudowany. W ciągu 24 godzin przez jego nerki przepływa ok. 2000 l. a przez ludzki mózg – 1400 l. wody. Skądś musimy ją więc brać! Dwie doby bez wody powodują znaczne uszkodzenie organizmu. Tymczasem, w normalnych warunkach, tracimy dziennie od 2 do 2,8 litrów wody. Ubywa jej przez wydychanie z płuc w formie pary przy oddychaniu i mówieniu, przez nerki, z kałem i przez skórę w formie potu. By bilans wodny pozostał w równowadze, woda wydalona musi zostać uzupełniona. Niespełnienie tego warunku, wywołuje negatywny bilans wodny, czyli deficyt płynów, zwany również odwodnieniem (dehydratacją). Ubytek wody w ilości ok. 20% może prowadzić do śmierci z pragnienia.

Mózg zbudowany jest w 75% z wody, nic więc dziwnego, że pierwsze objawy odwodnienia to:

  • obniżone poczucie energii
  • uczucie zmęczenia
  • bóle głowy
  • senność
  • osłabienie
  • spadek koncentracji
  • zakłócenia pamięci

Innymi objawami niedoborów wody są:

  • suche usta i śluzówki w jamie ustnej
  • sucha skóra
  • nudności
  • ciemne zabarwienie moczu i mała ilość oddawanego moczu
  • zaparcia
  • podniesiona ciepłota ciała.

Zapamiętaj!

  1. Woda to niezbędny element Twojej diety!
  2. Picie wody wpływa na odchudzanie – bez regularnego picia nie ma mowy o prawidłowych efektach diety.
  3. Staraj się mieć zawsze butelkę wody pod ręką.
  4. Dzień zaczynaj od wypicia szklanki (lub dwóch) wody – uzupełnisz w ten sposób braki wody z nocy i pobudzisz układ trawienny.
  5. Kawa, czarna herbata czy alkohol odwadniają Twój organizm, więc po każdej porcji któregoś z tych napojów, napij się też szklanki wody.
  6. Woda reguluje Twój apetyt – warto wypić szklankę wody przed posiłkiem, aby nie zjeść zbyt dużo. Jest to niezwykle ważne nie tylko dla osób w trakcie odchudzania.
  7. Woda jest niezbędna w procesie oczyszczania organizmu.
  8. Picie wody nie dostarcza organizmowi zbędnych kalorii.
  9. Pamiętaj, że warzywa i owoce to również istotne źródło wody.

 

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Zwycięstwa 26C lok.7
15-430 Białystok

792 885 030 | kontakt@poradniadietoterapia.pl