INSPIRACJE / Rozwój osobisty / 5 czerwca 2020

Pułapki żywieniowe, które utrudniają utrzymanie masy ciała w okresie letnim

Lato to czas pełen żywieniowych pokus. Weekendy z grillem, wyjazdy, plażowanie i biwaki sprzyjają spożywaniu wysokokalorycznych posiłków. Poniżej kilka najczęstszych pułapek kalorycznych, które utrudniają utrzymanie prawidłowej masy ciała

 

  • Sezon na owoce

 

Owoce to nieodłączny element wakacyjnej diety. Oczywiście, są zdrowe i z reguły niskokaloryczne, ale to nie znaczy, że powinniśmy je jeść w nieograniczonych ilościach. Owoce zawierają cukier prosty, który spożywany w nadmiarze sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, szczególnie w okolicy brzucha.  Przykładowo arbuz, mimo że składa się w dużej części z wody, przez to że ma wysoki indeks glikemiczny, może powodować skoki poziomu cukru we krwi zwiększając przy tym tendencję do gromadzenia tkanki tłuszczowej. Bądźmy ostrożni z owocowymi koktajlami, które często przez różnego rodzaju dodatki stają się wysokokaloryczne. Nasze zalecenie to porcja owoców dziennie, czyli np. 1 jabłko/ gruszka, garść borówek itp.

 

 

  • Sezon grillowy

 

Okres letni to czas częstego grillowania, który w diecie Polaków obfituje w tłuste mięsa, alkohol, słone przekąski i słodycze. Są one źródłem ogromnych ilości tłuszczu, soli i cukru, co często sprzyja dietetycznej dyspensie. Zdrowe grillowanie nie musi być niesmaczne! Zamiast tradycyjnej kiełbasy możesz przyrządzić smaczną rybę. Oprócz tego na grillowym stole świetnie sprawdzą się faszerowane warzywa np. papryka, cukinia, pomidory czy drobiowe szaszłyki z warzywami. Zadbaj o to, by w grillowym menu były zawsze sałatki ze świeżych warzyw. 

 

 

  • Lody 

 

Podczas wyjazdów czy spacerów, często robimy przystanki w lokalnych lodziarniach. Zimna, lodowa przekąska, mimo że jest smaczna to zawiera dużo tłuszczu, cukrów prostych i innych szkodliwych dodatków. Lody “sklepowe” starajmy się zastępować tymi przygotowanymi w domu bez sztucznych aromatów czy barwników. Zamiast tego użyj świeżych lub mrożonych owoców, jogurt naturalny, mleko kokosowe. Możesz dodać ulubione dodatki, takie jak kakao, orzechy czy wiórki kokosowe. Cukier zastąp miodem lub innym zdrowym słodzidłem. Taka alternatywa będzie dużo zdrowsza, mniej kaloryczna, ale równie smaczna 🙂 

 

 

  • Wyjazdy i opcja “all inclusive”

 

Wyjeżdżając na wakacje często próbujemy nowych smaków w ilościach większych niż zjadamy na codzień. Szczególnie zgubna jest opcja All Inclusive, która sprzyja przejadaniu, a w konsekwencji gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Warto zachować zdrowy rozsądek i unikać przejadania się czy dokładek, przez co ciężko kontroluje się wielkość zjadanych porcji. Dobrze jest być aktywnym, a alkohol spożywać jedynie okazjonalnie, dzięki czemu unikniemy dodatkowych kilogramów. 

 

 

  • Nawodnienie

 

W okresie letnim często szukamy orzeźwienia w napojach zawierających ogromne ilości cukru. Słodkie napoje gazowane nie tylko wzmagają pragnienie, ale też odwadniają komórki ciała. Pamiętajmy, że bez odpowiedniej ilości wody w diecie (min. 2l dziennie) organizm nie będzie funkcjonował prawidłowo, a jej niedobór spowoduje m.in. spowolnienie metabolizmu, zmęczenie, obrzęki czy migreny. 

 

 

  • Plażowanie i wycieczki

 

Jadąc na wycieczkę czy idąc na plażę, bardzo często zapominamy o zaplanowaniu posiłków i wybieramy opcję spontanicznego jedzenia w lokalnych budkach/ barach, których oferty nie należą do najzdrowszych. Zwykle możemy kupić tam fast-food’y, lody czy słodzone napoje. Zadbaj o zdrowie swoje i rodziny i przygotuj wcześniej wartościowy posiłek, który zjesz na miejscu. Mogą to być np. świeże sałatki, marchew, papryka czy inne warzywa pokrojone w słupki np. z hummusem. Zamiast tradycyjnych kalorycznych przekąsek takich jak chipsy i ciastka, wybierz ich zdrowsze alternatywy – np. suszone plastry cukinii w ziołach czy suszone jabłka.

 

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Zwycięstwa 26C lok.7
15-430 Białystok

792 885 030 | dietoterapia@coio.pl