INSPIRACJE / Odżywianie / 17 października 2019

Dieta w profilaktyce RAKA PIERSI

Czy wiesz, że rak piersi zajmuje drugie miejscu pod względem zgonów z powodu  nowotwór?

Czy wiesz, że z roku na rok co raz młodsze kobiety borykają się z tą chorobą ?

Pamiętaj ! Fundament profilaktyki nowotworu piersi stanowi zdrowa odpowiednio zbilansowana dieta.

 

Oto 13 rad jak możesz zapobiec rozwojowi tego nowotworu:

1. Spożywaj surowe warzywa i owoce, które są źródłem witamin i składników mineralnych o działaniu przeciwnowotworowym. Szczególnie wysoką zawartość antyoksydantów mają produkty o intensywnej barwie m.in.: czarne porzeczki, papryka czerwona, ciemne winogrona, jarmuż, szpinak, młoda kapusta, zielona pietruszka, a także cebula, czosnek, soja,orzechy oraz zielona herbata.

 

 

2. Ogranicz spożycie przetworzonego czerwonego mięsa, czyli: wieprzowiny, wołowiny, baraniny, jagnięciny czy dziczyzny. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała tę grupę produktów za szczególnie niebezpieczny czynnik rozwoju nowotworu.

3. Stosuj dietę ubogą w kwasy tłuszczowe nasycone, których źródłem są tłuste mięsa, tłusty nabiał, pieczywo cukiernicze ( słodkie bułki ), słodycze

4. Zadbaj o różnorodność diety – pomoże ci to dobrze ją zbilansować.

5. Unikaj nadwagi i otyłości, zwłaszcza brzusznej – są to poważne czynniki ryzyka rozwoju nowotworu piersi. Tkanka tłuszczowa nie może przekraczać u kobiet 30 %. Jeżeli masz trudność ze zrzuceniem wagi, rozważ konsultację z dietetykiem. Ustalisz cel i plan pracy, ale też utrzymasz motywację.

6. Unikaj alkoholu – zwłaszcza tego wysokoprocentowego. Bezpieczna dawka spożycia alkoholu w przypadku kobiet wynosi 10 g czystego etanolu na dobę, natomiast w przypadku mężczyzn jest to 20 g. Dla przykładu 10 g alkoholu zawiera: jeden kieliszek wina, szklanka piwa lub mały kieliszek mocnego alkoholu

7. Zrezygnuj z palenia tytoniu – dym tytoniowy zawiera przynajmniej 70 (!) substancji o potwierdzonym działaniu rakotwórczym

8. Uprawiaj regularnie aktywność fizyczną przynajmniej 3 razy w w tygodniu po 30-40 minut.

 

9. Jeśli pogoda dopisuje staraj się przebywać przynajmniej 15-20 minut na słońcu eksponując przedramiona oraz podudzia, aby organizm mógł wytworzyć wystarczającą ilość witaminy D

10 . Zadbaj o odpowiednią ilość snu – około 7-8 godzin dziennie.

12. Unikaj stresów – w napiętym grafiku znajdź zawsze chwilę na odpoczynek zarówno psychiczny jak i fizyczny, stosuj ćwiczenia relaksacyjne, znajdź czas na swoje hobby czy ulubiony sport. W miarę możliwości zadbaj o wspierające i życzliwe otoczenie. Może odchudzanie w grupie to forma pracy dla Ciebie ? Pamiętaj ! Energia ludzi motywuje !

13. wykonuj regularnie badania profilaktyczne – zapytaj swojego lekarza o to jak samodzielnie kontrolować zdrowie swoich piersi, a po 50 roku życia regularnie uczestnicz w badaniach mammograficznych

 

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Zwycięstwa 26C lok.7
15-430 Białystok

792 885 030 | dietoterapia@coio.pl