INSPIRACJE / Odchudzanie / 23 kwietnia 2018

10 sposobów na grilla w wersji FIT

Wiosenne dni, gdy tylko dopisze nam pogoda, sprzyjają spotkaniom przy grillu z rodziną i przyjaciółmi. Podpowiadamy jak kolejne takie wydarzenia zaplanować lekko i zdrowo – bez nadmiaru tłustych mięs, ciężkich sosów i kalorycznego alkoholu. 

 

1. Po pierwsze – dobry produkt. Na grilla zamiast kiełbas i tłustych mięs przygotuj indyka, kurczaka lub rybę w aromatycznej marynacie, chudy ser tofu lub warzywa: paprykę, cukinię, bakłażana, a nawet szparagi. Możesz też wszystko połączyć i przygotować kolorowe szaszłyki. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo kalorii, a po posiłku nie będziesz czuć się ciężko.

2. Przygotuj dla wszystkich sałatkę z lekkim, domowym sosem. Świeże warzywa świetnie skomponują się z potrawami z grilla, ale także dadzą ci sytość – dzięki temu zjesz mniej niezdrowych przekąsek. Kolory warzyw świetnie urozmaicą talerz i wzbogacą twoją dietę w witaminy i antyoksydanty.

3. Zadbaj o płyny. Woda ułatwi strawienie posiłku i zapełni żołądek. Do dzbanka z wodą dodaj plastry cytryny, pomarańczy, grejpfruta lub świeżego ogórka – będzie bardziej orzeźwiająca.

4. Grillowaniu często towarzyszą spore ilości alkoholu, który obciąża wątrobę i dostarcza pustych kalorii – 500 ml piwa to nawet 300 kcal! Aby nie było nudno zaserwuj swoim gościom schłodzoną lemoniadę z owocami i miętą. Naszą propozycję znajdziesz poniżej – jest pyszna i nie zawiera cukru!

5. Kilkugodzinne rozmowy przy stole sprzyjają ciągłemu sięganiu po przekąski. Zamiast słonych i tłustych chipsów, które są kaloryczną bombą, podaj własne zdrowe przekąski. Mogą to być pieczone chipsy warzywne, orzeszki z ciecierzycy lub warzywa z humusem.

6. Kolejne kalorie kryją się w ciężkich i tłustych sosach. Musztardy, majonezy i kolorowe sklepowe dipy nafaszerowane są chemicznymi dodatkami. Dlatego warto przygotować domowe zamienniki: sosy jogurtowo-ziołowe, pomidorowo-warzywną salsę, aioli z pieczonego czosnku lub pyszne guacamole z awokado.

7. Grilluj zdrowo! Używaj naturalnych podpałek, a grillowanie rozpoczynaj dopiero, gdy węgiel pokryje się szarym popiołem, aby temperatura nie była zbyt wysoka. Tłuszcz cieknący z mięsa na węgiel pali się i tworzy toksyczne związki, dlatego zawiń produkty w folię aluminiową lub wykorzystaj jednorazowe tacki.

8. Jeśli planujesz podać deser wybierz sałatkę owocową, mus lub lodowy sorbet z owoców posłodzony ksylitolem. Unikaj wyrobów z czekolady, ciast i lodów.

9. Pamiętaj, że ilość ma znaczenie – kontroluj porcje zjadanych potraw. Możesz spróbować wszystkiego jeśli tylko będą to małe ilości. Kieruj się zasadą, żeby najpierw nakładać na talerz świeże warzywa i porcję białka: mięsa lub ryby. Jedz powoli i skończ posiłek, gdy poczujesz się syty.

10. Po udanej zabawie zaplanuj aktywność fizyczną, dzięki której rozkręcisz metabolizm i spalisz kalorie. Najlepiej spędź ten czas na świeżym powietrzu: zaplanuj wycieczkę rowerową, nordic walking lub po prostu szybki spacer.


Wybierz lemoniadę zamiast alkoholu 😉

  • woda mineralna
  • limonka
  • cytryna
  • świeża mięta
  • owoce sezonowe np. truskawki / maliny / jagody – około 100 g.
  • ksylitol
  • kostki lodu

Owoce blendujemy na mus. W szklance ugniatamy 2 cząstki cytryny i 3 cząstki limonki wraz z ksylitolem, dodajemy kilka listków świeżej mięty. Szklankę uzupełniamy rozdrobnionym lodem, dodajemy mus z wybranych owoców (mniej więcej do połowy szklanki). Wszystko zalewamy wodą i mieszamy. Dla uzyskania większej ilości można przygotować w dużym dzbanku np. z podwójnej ilości składników.

Tofu grillowane

  • 1 kostka (180g) tofu naturalnego
  • sos sojowy
  • miód, 0,5-1 łyżeczka
  • oliwa z oliwek
  • suszony tymianek lub rozmaryn lub gałązka świeżego
  • sól i pieprz
  • opcjonalnie: słodka lub ostra papryka

Rozgrzać patelnię grillową, tofu zamarynować w sosie sojowym. Następnie posmarować oliwą wymieszaną z odrobiną miodu, posypać ziołami, doprawić solą i pieprzem i położyć na tacy do grillowania. Grillować po 3 minuty z każdej strony.

Łosoś z grilla

  • filety z łososia
  • sól morska i pieprz – świeżo zmielone
  • cytryna
  • świeży koperek
  • przyprawy do smaku, np: papryka, zioła prowansalskie

Łososia pokroić na mniejsze kawałki.  Cytrynę umyć i sparzyć, zetrzeć skórkę i wycisnąć sok. Sokiem polać rybę i włożyć ją do miski. Do miseczki wsypać skórkę, dodać świeżo mielony pieprz, paprykę oraz suszony lub świeży koperek. Ryby posolić i natrzeć przyprawami. Odstawić do lodówki na 1-2 h. Łososia szczelnie zawinąć w folię i ułożyć na grillu. Grillować około 15-20 minut zależnie od grubości. Podawać z sałatką ze świeżych warzyw.

Sałatka z pomidorów i ciecierzycy

  • pomidory 3 sztuki
  • ciecierzyca ½ puszki
  • pestki dyni 1 łyżeczka
  • siemię lniane 1 łyżeczka
  • natka pietruszki 1 łyżka

Pomidory pokroić w kostkę (można sparzyć i zdjąć skórkę), pestki uprażyć na patelni i wymieszać z pomidorami. Do pomidorów dodać przepłukaną na sitku ciecierzycę, natkę pietruszki, doprawić solą i pieprzem.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Zwycięstwa 26C lok.7
15-430 Białystok

792 885 030 | kontakt@poradniadietoterapia.pl